Veranstaltungen im Sommersemester 2017

Ethics of Mind – Responsibility, Normativity, and Rationality, July 31st – August 2nd

In recent years, the debate about an “Ethics of Belief” has experienced a revival. Philosophers discuss what we ought to believe, what it would be rational to believe, and whether we can be responsible for what we believe. The philosophical literature, however, shows that questions about normativity, rationality, and responsibility do not only arise when we think about belief – they also arise when we think about other mental states, like desires, emotions, and intentions. Motivated by these philosophical developments, our conference aims at critically discussing current trends in thinking about the normative dimension of mental states.

Click here for the speakers and the schedule

Participation in the conference is by registration only, places are limited. The deadline for registration is July 17th. Please contact sebieschmidt@web.de

Organizers: Lisa Marani, Gerhard Ernst, and Sebastian Schmidt

Venue: Bismarckstr. 1, 91054 Erlangen, Raum A 301

Pre-read Workshop – Virtues and Rational Capacities vom 7. – 9. Juli 2017

Organizers: Lehrstuhl für Praktische Philosophie

The Workshop ist open to all who commit to reading the papers in advance.
Please register by July 3rd with erasmus.mayr@fau.de

Venue: Kochstr. 6a, 91054 Erlangen, Raum 0.015.

Click here for the schedule

Tagung „Willensfreiheit“ vom 7. – 8. Juli 2017

Veranstalter: Arbeitsbereich Philosophie der Antiken und Arabischen Welt (cleophea.ferrari@fau.dedagmar.kiesel@fau.de).
Tagungsort: Bismarckstr. 1, 91054 Erlangen, Raum A 301

Informationen zu Vortragstiteln und Referenten finden Sie auf dem Veranstaltungsplakat.

Fröhliche Wissenschaft? Wissenschaft und Universität zwischen Erkenntnis- und Verwertungsidealen

Anläßlich des 80. Geburtstags von Prof. em. Dr. Christian Thiel lädt das Institut für Philosophie zum Festvortrag ein.

Begrüßung: Prof. Dr. Gerhard Ernst (Erlangen)
Geleitwort: Prof. Dr. Peter Bernhard (Erlangen)
Festvortrag: Prof. Dr. Jürgen Mittelstraß (Konstanz)

Anschließend Empfang

Zeit und Ort: Mittwoch, 21.06.2017, Bismarckstr. 1, Raum A 301 Veranstaltungsplakat (PDF)

Pre-read Workshop: Character and Responsibility

Vom 6.-7. April findet in Erlangen am Institut für Philosophie der Workshop „Character and Responsibility“ statt.
Ort: Raum 0.015, Kochstr. 6a,91054 Erlangen

Weitere Informationen entnehmen Sie dem Veranstaltungsplakat

Ringvorlesung „Wissenschaftsreflexion. Theorie, Ethik, Praxis“

Die Ringvorlesung im Sommersemester 2017 zum Thema „Wissenschaftsreflexion. Theorie, Ethik, Praxis“ ist eine gemeinsame Veranstaltung des Instituts für Philosophie mit dem Zentralinstitut für Wissenschaftsreflexion und Schlüsselqualifikationen (ZiWiS) und der Professur für Ethik in der Medizin

Die Veranstaltung findet dienstags, 18:00 – 20:00 Uhr im Kollegienhaus, Raum KH 1.011, Universitätsstraße 15, statt.
Achtung: 1. Termin am 25.04. in Raum KH 1.019

Es werden vortragen: Michael JUNGERT & Erasmus MAYR, (Erlangen), Martin KUSCH (Wien), Andreas FUNKE (Erlangen), Stephan HARTMANN (München), Marie KAISER (Bielefeld), Andreas FREWER & Martina SCHMIDHUBER (Erlangen), Heiner BIELEFELDT (Erlangen), Orsolya FRIEDRICH (München), Thomas POTTHAST (Tübingen), Matthias FRISCH (Hannover), Johann S. ACH (Münster), Jan C. SCHMIDT (Darmstadt)

Weitere Informationen entnehmen Sie bitte dem Veranstaltungsplakat.